文理学部シラバスTOP > 文理学部 > 英語 > 英語2 (化学・情報科学)
日本大学ロゴ

英語2 (化学・情報科学)

このページを印刷する

科目名
平成28年度入学者
英語2 (化学・情報科学)
科目名
平成27年度以前入学者
英語2
教員名 ベデロ,サイモン
単位数    1 学年    1 開講区分 文理学部
科目群 外国語科目
学期 後期 履修区分 選択
授業テーマ 「生きた」英語によるコミュニケーション
授業のねらい・到達目標 「英語2」は、聞く・話すという、音声言語としてのコミュニケーション能力を培うことを目標としています。母国語習得過程を振り返っても十分理解できるように、言語は思ったり感じたりすることを話し、これを聞いて理解するものとして発達してきました。英語によく耳を傾け、おおよその内容を理解できるようになること、自分が相手に伝えようとすることを英語で即座に表現できること、そうしたコミュニケーション能力を高めていくことがこの授業のねらいです。
授業の方法 「英語2」は、ネイティヴ・スピーカーの教員および一部のクラスでは日本人教員が担当します。言語の基本的なメディアである、音声によるコミュニケーションを中心に授業を行います。文字という視覚に頼りがちな傾向を改め、「生きた英語」に触れながら、十分な音声によるコミュニケーションが行える能力を養うよう授業を行ないます。この授業で最も大切なことは、毎時間、教員の「生きた英語」に接することです。学生諸君の積極的な授業参加が望まれます。臆することなく、積極的に参加すれば、得るものが大きい授業です。
履修条件 ①英語習熟度別クラス分けテストを受け、その結果により振り分けられたクラスで履修すること。
②英語習熟度別クラス分けテスト未受験の者は、外国語教育センターで振り分けられたクラスで履修すること。振り分けられたクラス以外での履修はできません。
③同一教員・同一時限で前期の「英語1」と対にして履修すること。
④卒業に必要な外国語科目として「英語」を選択した場合、必ずこの科目を履修すること。
事前学修・事後学修,授業計画コメント The aim of the fall term activities is to continue using recorded sequences of daily conversations and to use those in order to share individual experiences. Students spend up to 50 minutes per week to do homework and to prepare for weekly lessons.
授業計画
1 Living Alone
Students practice giving reasons for their ideas
Preparation: Notes from the first class of the spring term and quiz section on page 53
2 Conducting and Reporting a Survey
Students learn the techniques for conducting and reporting a survey
Preparation: Review and study the charts given by the instructor in the previous class
3 Looking Good
Students learn how to express agreements
Preparation: Do Section A of page 54 and Quiz section on page 59
4 Speech Practice (1)
Students give short speeches on the basis of the skills studied in unit 8, 9 and in week 2
Preparation: Outline of the speech as explained in the previous class
5 Drive On/Learning to Drive
Students practice how to ask for permission
Preparation: Do Section A of page 60 and Quiz section on page 65
6 I'll Do It!
Students practice the strategies for talking about future plans
Preparation: Do Quiz section on page 71
7 Speech Practice (2)
Students give short speeches on the basis of the skills studied in unit 10 and 11
Preparation: Outline of the speech as explained in the previous class
8 The Dating Game
Students learn how to give and accept invitations
Preparation: Do section A of page 72
9 Sounds Great
Students practice how to talk about frequency and routines
Preparation: Do Section A of page 78 and the Quiz section on page 83
10 Arguing an Opinion
Students learn and practice the basic aspects of expressing an opinion
Preparation: Do the exercises given by the instructor in the previous class
11 Speech Practice (3)
Students give short speeches using the skills studied in unit 12, 13 and in week 10
Preparation: Outline of the speech as explained in week 10
12 Reduce, Reuse and Recycle
Students learn how to add emphasis in sentences
Preparation: Do the quiz section of page 89
13 Looking Forward/Hopes and Ambitions
Students practice expressions related to predicting the future
Preparation: Skills learned in week 2 and Section C of page 91
14 Special listening assignment to bring on week 15
Preparation: Listen to quiz sections of week 1, 2, 3, 5 and 7
15 Overall Vocabulary and Grammar Review Test
The test is followed by a review of points that the students had difficulty with
Preparation: Designated vocabulary and grammar of all the units studied in the fall term.
その他
教科書 Graeme Todd 『On Air: Listen and Communicate』 Kinseido 2010年
The course uses the same one that was acquired in the Spring term.
成績評価の方法及び基準 授業内テスト(30%)、授業参画度(15%)、Three speech practices (45%)、Week-14-special assignment(10%)
Students need to attend a minimum of 10 classes to be considered for evaluation.
オフィスアワー Saturdays 12:30-12:55 at the teachers’ room. Students are welcomed to send an email anytime. The mail address will be released in the first class day.
備考 Students should refrain from using telephones during classes.

このページのトップ