文理学部シラバスTOP > 文理学部 > 英語 > 英語1 (ドイツ文・地球科学)
日本大学ロゴ

英語1 (ドイツ文・地球科学)

このページを印刷する

平成28年度以降入学者 英語1 (ドイツ文・地球科学)
平成27年度以前入学者 英語1
教員名 ラナード, アンドリュー
単位数    1 学年    1 開講区分 文理学部
科目群 外国語科目
学期 前期 履修区分 選択
授業テーマ 「生きた」英語によるコミュニケーション
授業のねらい・到達目標 「英語1」は、聞く・話すという、音声言語としてのコミュニケーション能力を培うことを目標としています。母国語習得過程を振り返っても十分理解できるように、言語は思ったり感じたりすることを話し、これを聞いて理解するものとして発達してきました。英語によく耳を傾け、おおよその内容を理解できるようになること、自分が相手に伝えようとすることを英語で即座に表現できること、そうしたコミュニケーション能力を高めていくことがこの授業のねらいです。
授業の方法 「英語1」は、ネイティヴ・スピーカーの教員および一部のクラスでは日本人教員が担当します。言語の基本的なメディアである、音声によるコミュニケーションを中心に授業を行います。文字という視覚に頼りがちな傾向を改め、「生きた英語」に触れながら、十分な音声によるコミュニケーションが行える能力を養うよう授業を行います。この授業で最も大切なことは、毎時間、教員の「生きた英語」に接することです。学生諸君の積極的な授業参加が望まれます。臆することなく、積極的に参加すれば、得るものが大きい授業です。
履修条件 ①英語習熟度別クラス分けテストを受け、その結果により振り分けられたクラスで履修すること。
②英語習熟度別クラス分けテスト未受験の者は、外国語教育センターで振り分けられたクラスで履修すること。振り分けられたクラス以外での履修はできません。
③後期は同一教員による同一時限の「英語2」を履修すること。
④卒業に必要な外国語科目として「英語」を選択した場合、必ずこの科目を履修すること。
事前学修・事後学修,授業計画コメント Preparation for class is important so please follow the teacher's instructions.
授業計画
1 Review Template for "Memorable Experience" Reports. Preparation: Purchase Textbook.
Unit 1, Identity, pp. 1-4 in class.
2 Unit 1, p. 6 and p. 19 in class. Preparation: Questions for pairwork discussion (Hobbies).
3 Pairwork Discussion (Hobbies). Review Grammar problems in questions. Do. p. 8 in class.
Preparation: Questions for pairwork discussion (Family).
4 Pairwork Discussion (Family). Review Grammar problems in questions. Do p. 4 in class. Preparation: "Memorable Experience" Reports (4-5 students).
5 "Memorable Experience" Reports (4-5 students) in class with discussion. Begin Unit 2, Friends. Do pp. 11-13 in class. Preparation: Memorable Experience" Reports (4-5 students). Questions for pairwork discussion (Hometowns or Neighborhoods).
6 "Memorable Experience" Reports (4-5 students) in class with discussion. Do Questions for pairwork discussion (Hometowns or Neighborhoods). Do p. 16 in class. Preparation: "Memorable Experience" Reports (4-5 students). Questions for pairwork discussion (High School Days).
7 "Memorable Experience" Reports (4-5 students) in class with discussion. Do Questions for pairwork discussion (High School Days). Do p. 18 and 19 in class. Preparation: "Memorable Experience" Reports (4-5 students).
8 "Memorable Experience" Reports (4-5 students) in class with discussion. Begin Unit 3.
Girlfriends and Boyfriends, pp. 21-23. Review grammar of using "would". Do discussion questions p. 26, using "would". Preparation: "Memorable Experience" Reports (4-5 students). Prepare questions for pairwork discussion using "would".
9 "Memorable Experience" Reports (4-5 students) in class with discussion. Do questions for pairwork discussion using "would". Review grammar problems in pairwork questions.
Preparation: Read Unit 6, p. 59.
10 Begin Unit 6, Jobs, pp. 51-53. Do questions p. 56 in class. Preparation: Role play for Job Interviews. Prepare job interview questions and background history.
11 Job Interview Role Play in class. Begin Unit 5, Summer Vacations, pp. 41-43.
Preparation: questions for pairwork discussion on Summer Vacation Plans.
12 Questions for pairwork discussion on Summer Vacation Plans. Do questions for discussion, p. 46. Preparation: Evaluation of Speaking Skills by Teacher in Lesson 13.
13 Evaluation of Speaking Skills of students. Preparation: Review questions for discussion, p. 48.
14 Independent Research. Preparation: discussion questions, based on research, for a foreigner's tourist visit to Japan. Plus re-review questions, p. 48.
15 Pairwork discussion of a foreigner questions about good places to visit in Japan.
Preparation: Skim Unit 7, Opinions.
その他
教科書 Dale Fuller and Corey Fuller, "Face to Face", Second Edition or Latest Edition, MacMillan Languagehouse, 2011, 2nd edition
成績評価の方法及び基準 平常点(30%)、レポート(30%)、授業内テスト(30%)、授業参画度(10%)
Students who do not attend an adequate amount of classes will not receive a grade.
オフィスアワー I will be available after class in the classroom.

このページのトップ