文理学部シラバスTOP > 文理学部 > 英語 > 英語2 (ドイツ文・地球科学)
日本大学ロゴ

英語2 (ドイツ文・地球科学)

このページを印刷する

科目名
平成28年度入学者
英語2 (ドイツ文・地球科学)
科目名
平成27年度以前入学者
英語2
教員名 ラナード,アンドリュー
単位数    1 学年    1 開講区分 文理学部
科目群 外国語科目
学期 後期 履修区分 選択
授業テーマ 「生きた」英語によるコミュニケーション
授業のねらい・到達目標 「英語2」は、聞く・話すという、音声言語としてのコミュニケーション能力を培うことを目標としています。母国語習得過程を振り返っても十分理解できるように、言語は思ったり感じたりすることを話し、これを聞いて理解するものとして発達してきました。英語によく耳を傾け、おおよその内容を理解できるようになること、自分が相手に伝えようとすることを英語で即座に表現できること、そうしたコミュニケーション能力を高めていくことがこの授業のねらいです。
授業の方法 「英語2」は、ネイティヴ・スピーカーの教員および一部のクラスでは日本人教員が担当します。言語の基本的なメディアである、音声によるコミュニケーションを中心に授業を行います。文字という視覚に頼りがちな傾向を改め、「生きた英語」に触れながら、十分な音声によるコミュニケーションが行える能力を養うよう授業を行ないます。この授業で最も大切なことは、毎時間、教員の「生きた英語」に接することです。学生諸君の積極的な授業参加が望まれます。臆することなく、積極的に参加すれば、得るものが大きい授業です。
履修条件 ①英語習熟度別クラス分けテストを受け、その結果により振り分けられたクラスで履修すること。
②英語習熟度別クラス分けテスト未受験の者は、外国語教育センターで振り分けられたクラスで履修すること。振り分けられたクラス以外での履修はできません。
③同一教員・同一時限で前期の「英語1」と対にして履修すること。
④卒業に必要な外国語科目として「英語」を選択した場合、必ずこの科目を履修すること。
事前学修・事後学修,授業計画コメント Preparation for class is important so please follow the teacher's instructions.
授業計画
1 Review Template for Objective Reports. Begin Unit 7, Opinions, pp. 61-63. Preparation: Questions for pairwork discussion (Life at Nihon University).
2 Review grammar problems in questions for pairwork discussion (Life at Nihon University). Do pairwork discussion. Review language of expressing opinions. Preparation: Read and prepare questions and answers for exercise, p. 66.
3 Exercise on Opinions, p. 66. Reading p. 69. Preparation: Objective Report to class (2-3 students) with discussion. Questions for pairwork discussion (Garbage and Recycling).
4 Objective Reports and discussion. Begin Unit 9, Personality, pp. 81-83. Preparation: Objective Report to class (2-3 students) with discussion. Questions for pairwork discussion (Garbage and Recycling).
5 Objective Reports and discussion. Review Vocabulary on personality, pp. 86-87. Preparation: Objective Reports. Quiz on Vocabulary of Personality following week.
6 Objective Reports and discussion. Quiz on Vocabulary of Personality following week. Conversation Exercises, pp. 86-87. Preparation: Objective Reports.
7 Objective Reports and discussion. Begin Unit 10, Money Matters, pp. 91-93.
Preparation: Objective Reports (2-3 students). Pairwork for discussion (Foreign Culture Interest).
8 Objective Reports and discussion. Pairwork for discussion (Foreign Culture Interest). Conversation exercise, p. 94. Preparation: Objective Reports (2-3 students). Pairwork for discussion (Travel Experience or Desires).
9 Objective Reports and discussion. Pairwork for discussion (Travel Experience or Desires). Conversation exercise, p. 98. Preparation: Objective Reports (2-3 students). Pairwork for discussion (Low Birth Rate in Japan).
10 Objective Reports and discussion. Pairwork for discussion (Low Birth Rate in Japan). Begin Unit 11, Situations in Life, pp. 101-103. Preparation: Objective Reports (2-3 students).
11 Objective Reports and discussion. Conversation Exercise pp. 106-107.
Preparation: Review questions, p. 108 for conversation practice.
12 Begin Unit 12, Facing the Future, pp. 111-113. Preparation: Evaluation of Speaking Skills by Teacher in Lesson 13.
13 Evaluation of Speaking Skills of students.
14 Independent research on Future Plans for conversation exercise.
Preparation: Make questions about Future Plans and prepare for answers. Read p.116.
15 Conversation Exercise on Future Plans. Conversation exercise p. 116.
Preparation: Brainstorm plans for future English development.
その他
参考書 Dale Fuller and Corey Fuller, "Face to Face", Second Edition or Latest Edition, MacMillan Languagehouse, 2011, 2nd edition
成績評価の方法及び基準 平常点(30%)、レポート(30%)、授業内テスト(30%)、授業参画度(10%)
Students who do not attend an adequate amount of classes will not receive a grade.
オフィスアワー I will be available after class in the classroom.

このページのトップ