文理学部シラバスTOP > 文理学部 > 英文学科 > 応用言語学演習1
日本大学ロゴ

応用言語学演習1

このページを印刷する

令和2年度以降入学者 応用言語学演習1
令和元年度以前入学者 TESOL特殊演習1
教員名 キャラカーリチャード
単位数    1 学年 3・4 開講区分 文理学部
科目群 英文学科
学期 前期 履修区分 選択必修
授業形態 対面授業
授業の形態 In-Person
応用言語学演習1/TESOL特殊演習1(キャラカーリチャード・前・火4)
Canvas LMSコースID・コース名称 E10005A01 2024応用言語学演習1(キャラカーリチャード・前・火4)
授業概要 By introducing the students to ways teachers can prioritize using English in the classroom, students will be able to improve their own proficiency, as well a English learners’ outcomes in secondary school classes.
授業のねらい・到達目標 Students will be able to gain confidence using English as a medium of instruction in the language classroom.(A-3-3、A-4-3)

この科目は文理学部(学士(文学))のディプロマポリシーDP3、DP4、及び、カリキュラムポリシーCP3、CP4、に対応している。
A-3-3言語現象や歴史的事象を既存の知識にとらわれることなく, 語学的根拠や批評理論に基づいて批判的, 論理的に考察し, 説明することができる。
A-4-3英語学・英語圏文学に潜む問題を発見し, 専門的知識に基づいて解決案を作成できる。
授業の形式 演習
授業の方法 Students will participate in lectures, discussions, viewing of video lessons, and guided writing assignments on the benefits of using only English in second language classrooms. Students themselves will create and carry out micro English lessons in which they lead an English lesson from the front of the class, and evaluate their classmates’ teaching performances. Feedback will be given upon completion of each task.
履修条件 英文学科の学生(3・4年生および再履修・転科・転籍・転部・編入の学生を含む)は抽選によって振り分けられた者のみ履修可。
抽選の詳細は年度初めガイダンス(3月末/4月頭)にて案内する。

英文学科以外の学生は、担当教員の許可を得て履修すること。
なお、人数調整等の理由により、受講不可の場合がある。
授業計画
1 【In-Person】 Introduce course, discuss syllabus,
(A-3-3)
【事前学習】Read the syllabus carefully and take notes (1時間)
【事後学習】Confirm understanding of the syllabus (3時間)
【授業形態】対面授業
2 【In-Person】 Student interviews and rationale for using classroom English
【事前学習】Read pages 6-7 Rationale for using English as a medium of instruction (1時間)
【事後学習】Confirm understanding of classroom English rationale from handout (3時間)
【授業形態】対面授業
3 【In-Person】 Marking stages in a language activity
(A-4-3)
【事前学習】Read pages 6 (1時間)
【事後学習】Review understanding of marking stages in a language activity (3時間)
【授業形態】対面授業
4 【In-Person】 Translanguaging: Determining amount and content of classroom English
【事前学習】Read page 7-9 (1時間)
【事後学習】Confirm understanding of translanguaging (3時間)
【授業形態】対面授業
5 【In-Person】 Determining when and what classroom English to teach
(A-3-3)
【事前学習】Read pages 10-12 (1時間)
【事後学習】Confirm understanding of when to teach classroom English and what expressions to teach (3時間)
【授業形態】対面授業
6 【In-Person】 Using gestures in the language classroom to facilitate comprehension
【事前学習】Read pages 12-13 and take notes on difficult concepts (1時間)
【事後学習】Confirm understanding of how to use gestures (3時間)
【授業形態】対面授業
7 【In-Person】 Midterm Exam , Review and Feedback
(A-4-3)
【事前学習】Read pages 1-15 (1時間)
【事後学習】Review pages 1-15 and confirm understanding of difficult concepts (3時間)
【授業形態】対面授業
8 【In-Person】 Classroom English: how to check understanding
【事前学習】Read page 16 (1時間)
【事後学習】Confirm understanding checking student comprehension (3時間)
【授業形態】対面授業
9 【In-Person】 Classroom English: utilizing group work in the language classroom
(A-3-3)
【事前学習】Read page 24 Working alone and together (1時間)
【事後学習】Confirm understanding of group work, solo work, and whole class work (3時間)
【授業形態】対面授業
10 【In-Person】 Classroom English: Review relevant points of Classroom English and do a model microteaching activity
【事前学習】Read pages 22-23 (1時間)
【事後学習】Confirm understanding of microteaching schedule (3時間)
【授業形態】対面授業
11 【In-Person】 3-4 students lead a microteaching activity
(A-4-3)
【事前学習】Read pages 20-36 Classroom English and prepare microteaching activity (1時間)
【事後学習】Reflect on microteaching activity and take notes in reflective journal on difficulties and successes (3時間)
【授業形態】対面授業
12 【In-Person】 3-4 students lead a microteaching activity
【事前学習】Read pages 20-36 Classroom English and prepare microteaching activity (1時間)
【事後学習】Reflect on microteaching activity and take notes in reflective journal on difficulties and successes (3時間)
【授業形態】対面授業
13 【In-Person】 3-4 students lead a microteaching activity
(A-3-3)
【事前学習】Read pages 20-36 Classroom English and prepare microteaching activity (1時間)
【事後学習】Reflect on microteaching activity and take notes in reflective journal on difficulties and successes (3時間)
【授業形態】対面授業
14 【In-Person】 3-4 students lead a microteaching activity
【事前学習】Read pages 20-36 Classroom English and prepare microteaching activity (1時間)
【事後学習】Reflect on microteaching activity and take notes in reflective journal on difficulties and successes (3時間)
【授業形態】対面授業
15 【In-Person】 Final Exam and Review of class themes
(A-4-3)
【事前学習】Read pages 20-36 Classroom English (1時間)
【事後学習】Microteaching feedback (3時間)
【授業形態】対面授業
その他
教科書 Handouts will be provided by the instructor on Canvas LMS
参考書 使用しない
成績評価の方法及び基準 レポート:Reflective Writing Assignments(20%)、授業内テスト:Midterm and term end exams(40%)、授業参画度:Participation(15%)、Micro teaching lessons(25%)
Students’ participation will be measured by discussions in each class.
“In-class examination” will be measured by a mid- and term-end exam.
オフィスアワー Wednesday 4:30-6:00 in my office

このページのトップ