検索したい科目/教員名/キーワードを入力し「検索開始」ボタンをクリックしてください。
※教員名では姓と名の間に1文字スペースを入れずに、検索してください。
令和6年度以前入学者 | 総合研究1~8(World Literature and Japan 1) | ||||
---|---|---|---|---|---|
教員名 | 梅川純代 | ||||
単位数 | 2 | 学年 | 1~4 | 開講区分 | 文理学部 |
科目群 | 総合教育科目 | ||||
学期 | 前期 | 履修区分 | 選択 |
授業形態 | 対面授業(一部遠隔授業) |
---|---|
授業の形態 | 8回の対面授業、7回のオンデマンド授業を行う「対面授業」。英語によるレクチャーは、巻き戻しての視聴や繰り返しの視聴が有益なため、「レクチャー回」はCanvas LMSを通じてのオンデマンド配信を行う。レクチャーを踏まえた上での実習及び討論は対面で行う。オンデマンド回は、レクチャー内容のノートを提出する。 |
授業概要 | This lecture investigates Japanese material which has basis in or has been inspired by a Chinese story. By reading two materials, we will compare and contrust the two stories sharing the same plot. |
授業のねらい・到達目標 | Focusing mainly on the differences, we will examin the regional, cultural and philosophical differences as underlying causations for the alterations. この科目は文理学部のDP1及びCP1に対応しています。 経験や学修から得られた豊かな知識と教養に基づいて,倫理的な課題を理解し説明することができる(A-1-1)。 |
授業の形式 | 講義 |
授業の方法 | 授業の形式:【講義+実習+討論】 This lecture will be given in the combination of lecture, individual work and group discussion. All Japanese and Chinese materials are to be read in English translation. Students will fill the worksheet individually, and then proceed to do the group discussion to obtain wider viewpoints as well as variations in approaches. Finally, the discussion will be opened to the whole class, to share the ideas. Every students will be required to write the final long essay which will be the basis for marking. 基本的には最後のロングエッセイで採点をします。ただし、配信回はレクチャー内容のノートを提出、また、対面討論回の後には、討論内容のサマリーを提出していただきます。エッセイは評点とコメントをつけてお返しします。また、対面回は基本的にはグループワークによるワークシート作成や討論となります。ワークシートはCanvas LMSにあげますので、グループワーク回に参加出来ない場合は、各自自宅で取り組み、提出をしてください。討論回に参加出来ない場合も、討論議題をCanvas LMSにあげますので、各自議題に意見を書いて提出。討論内容はまとめてCanvas LMS上に提示します。最終エッセイを提出していただき、それに基づいて採点をします。 |
授業計画 | |
---|---|
1 |
Introduction : information about the lecture plan, lecture style, marking, as well as rough history of China and essay writing. Canvas LMSによるオンデマンド配信回。(A-1-1)
【事前学習】checking the rough idea of "comparative literature" (2時間) 【事後学習】review of notes (2時間) 【授業形態】オンデマンド型授業 |
2 |
lecture on the study of Manga Canvas LMSによるオンデマンド配信回。 【事前学習】checking "Manga Gaku" on the internet (2時間) 【事後学習】making notes (2時間) 【授業形態】オンデマンド型授業 |
3 |
Lecture on Chinese immortal Cult Canvas LMSによるオンデマンド配信回。 【事前学習】checking the idea of "Immortal Cult" on the internet (2時間) 【事後学習】making notes and reading the first material (2時間) 【授業形態】オンデマンド型授業 |
4 |
Completing the worksheet for Chinese Version of "Investiture of the God" in English(A-1-1) 【事前学習】read the first material (2時間) 【事後学習】start reading the second material (2時間) 【授業形態】対面授業 |
5 |
Completing the worksheet 1 for Manga version of "Hoshin Engi" in English(A-1-1) 【事前学習】trying to finish reading the second material (2時間) 【事後学習】continue to read the second material (2時間) 【授業形態】対面授業 |
6 |
Completing the worksheet 2 for Manga version of "Hoshin Engi" in English(A-1-1) 【事前学習】Continue to read the second material (2時間) 【事後学習】revise all the worksheets for the following discussion (2時間) 【授業形態】対面授業 |
7 |
Discussion on Chinese version vs Managa version(A-1-1) 【事前学習】revise all the worksheets (2時間) 【事後学習】make a summary of the discussion to submit (2時間) 【授業形態】対面授業 |
8 |
Lecture on the idea of the other world as well as history of Chinese literature 【事前学習】cheking the idea of the "other world" on internet (2時間) 【事後学習】making notes and reading the first material (2時間) 【授業形態】オンデマンド型授業 |
9 |
Completing the worksheet for "Tiantai Ernu"(A-1-1) 【事前学習】reading the first material (2時間) 【事後学習】revise the worksheet (2時間) 【授業形態】対面授業 |
10 |
Lecture on Urashima Legend Canvas LMSによるオンデマンド配信回 【事前学習】checking about the Urashima Legend on Internet (2時間) 【事後学習】start reading the second material (2時間) 【授業形態】オンデマンド型授業 |
11 |
working on the worksheet 1 to check the technical words in the material and worksheet 2 up to the page 2(A-1-1) 【事前学習】reading the second material to pick up technical words (2時間) 【事後学習】checking the rest of the technical words (2時間) 【授業形態】対面授業 |
12 |
Completing the worksheet 3 up to the page 4 (A-1-1) 【事前学習】reading the second material (2時間) 【事後学習】continue reading the third material (2時間) 【授業形態】対面授業 |
13 |
finalizing the worksheet 4 up to the last(A-1-1) 【事前学習】continue reading the second material (2時間) 【事後学習】revise two worksheets (2時間) 【授業形態】対面授業 |
14 |
Discussion on internet 掲示板を使った形での討論回 【事前学習】revise all the worksheets (2時間) 【事後学習】making summary of the discussion to submit (2時間) 【授業形態】オンデマンド型授業 |
15 |
Summary and review of the discussions Canvas LMSによるオンデマンド配信回。 【事前学習】review the worksheets (2時間) 【事後学習】review the worksheets (2時間) 【授業形態】オンデマンド型授業 |
その他 | |
---|---|
教科書 | 資料は配信いたします。 |
参考書 | 使用しない |
成績評価の方法及び基準 | レポート:final long essay(80%)、授業参画度:two summaries リモート参加の学生も同じ(20%) |
オフィスアワー | qrmyd952☆ybb.ne.jp(☆を@に置き換えてください。) |