文理学部シラバスTOP > 文理学部 > 国際教養 > World Literature and Japan2
日本大学ロゴ

World Literature and Japan2

このページを印刷する

令和7年度以降入学者 World Literature and Japan2
教員名 梅川純代
単位数    2 学年 1~4 開講区分 文理学部
科目群 総合教育科目
学期 後期 履修区分 選択
授業形態 対面授業(一部遠隔授業)
授業の形態 8回の対面授業、7回のオンデマンド授業を行う「対面授業」。英語によるレクチャーは、巻き戻しての視聴や繰り返しの視聴が有益なため、「レクチャー回」はCanvas LMSを通じてのオンデマンド配信を行う。レクチャーを踏まえた上での実習及び討論は対面で行う。オンデマンド回は、レクチャー内容のノートを提出する。
授業概要 This lecture investigates Japanese material which has basis in or has been inspired by a Chinese story. By reading two materials, we will compare and contrust the two stories sharing the same plot.
授業のねらい・到達目標 Focusing mainly on the differences, we will examin the regional, cultural and philosophical differences as underlying causations for the alterations.

この科目は文理学部のDP1及びCP1に対応しています。
経験や学修から得られた豊かな知識と教養に基づいて,倫理的な課題を理解し説明することができる(A-1-1)。
授業の形式 講義
授業の方法 授業の形式:【講義+実習+討論】
This lecture will be given in the combination of lecture, individual work and group discussion. All Japanese and Chinese materials are to be read in English translation. Students will fill the worksheet individually, and then proceed to do the group discussion to obtain wider viewpoints as well as variations in approaches. Finally, the discussion will be opened to the whole class, to share the ideas. Every students will be required to write the final long essay which will be the basis for marking.
基本的には最後のロングエッセイで採点をします。ただし、配信回はレクチャー内容のノートを提出、また、対面討論回の後には、討論内容のサマリーを提出していただきます。エッセイは評点とコメントをつけてお返しします。また、対面回は基本的にはグループワークによるワークシート作成や討論となります。ワークシートはCanvas LMSにあげますので、グループワーク回に参加出来ない場合は、各自自宅で取り組み、提出をしてください。討論回に参加出来ない場合も、討論議題をCanvas LMSにあげますので、各自議題に意見を書いて提出。討論内容はまとめてCanvas LMS上に提示します。最終エッセイを提出していただき、それに基づいて採点をします。
授業計画
1 Introduction : information about the lecture plan, lecture style, marking, as well as rough history of China and essay writing. Canvas LMSによるオンデマンド配信回。(A-1-1)
【事前学習】checking the rough idea of "comparative literature" (2時間)
【事後学習】review of notes (2時間)
【授業形態】オンデマンド型授業
2 1
lecture on the History of Chinese literature up to Wei-Jin period
Canvas LMSによるオンデマンド配信回。(A-1-1)
【事前学習】checking the rough history of Chinese literature on the internet (2時間)
【事後学習】making notes (2時間)
【授業形態】オンデマンド型授業
3 2
Lecture on Chinese Literature up to the Ming
Canvas LMSによるオンデマンド配信回。(A-1-1)
【事前学習】checking the idea of "Baihua" or literature written in colloquial Chinese (2時間)
【事後学習】making notes and reading the first material (2時間)
【授業形態】オンデマンド型授業
4 3
Completing the worksheet 1 for Chinese Version of "Magistrate" up to the page 4(A-1-1)
【事前学習】read the first material (2時間)
【事後学習】continue reading the first material (2時間)
【授業形態】対面授業
5 4
Completing the worksheet 2 for Chinese Version of "Magistrate" up to the page 8(A-1-1)
【事前学習】continue reading the first material (2時間)
【事後学習】continue reading the first material (2時間)
【授業形態】対面授業
6 5
Completing the worksheet 3 for Chinese Version of "Magistrate" up to the page 12(A-1-1)
【事前学習】Continue reading the first material (2時間)
【事後学習】continue reading the first material (2時間)
【授業形態】対面授業
7 6
Completing the worksheet 4 for Chinese Version of "Magistrate" up to the last(A-1-1)
【事前学習】continue reading the first material (2時間)
【事後学習】revise all the worksheets (2時間)
【授業形態】対面授業
8 7
Lecture on Ueda Akinari and "Ugetu Monogatari"
Canvas LMSによるオンデマンド配信回(A-1-1)
【事前学習】cheking the rough idea of "Ugetsu Monogatari" (2時間)
【事後学習】making notes and reading the second material (2時間)
【授業形態】オンデマンド型授業
9 8
Completing the worksheet 1 for Ueda version of "Magistrate" (A-1-1)
【事前学習】reading the second material (2時間)
【事後学習】continue reading the second material (2時間)
【授業形態】対面授業
10 9
Completing the worksheet 2 for Ueda Version of "Magistrate" and create a chart for comparison(A-1-1)
【事前学習】reading the second material and revise all the worksheets (2時間)
【事後学習】revise all the worksheets (2時間)
【授業形態】対面授業
11 10
Discussion on Chinese and Ueda version of "Magistrate" stories(A-1-1)
【事前学習】Revise all the worksheets (2時間)
【事後学習】Making summaries of discussion to submit (2時間)
【授業形態】対面授業
12 11
Lecture on Buddhist Ideologies in China and in Japan
Canvas LMSによるオンデマンド配信回
【事前学習】checking the Buddhist ideologies on internet (2時間)
【事後学習】taking notes to submit (2時間)
【授業形態】オンデマンド型授業
13 12
Completing the comparative worksheet for two Versions of "Magistrate" on the basis of "Buddhist ideologies"(A-1-1)
【事前学習】revise all the materials and worksheets (2時間)
【事後学習】revise the worksheets (2時間)
【授業形態】対面授業
14 13
Discussion of the two versions from "Buddhist point of view" on the on demand discussion board
掲示板を使った形での討論回
【事前学習】revise all the worksheets (2時間)
【事後学習】making summary of the discussion to submit (2時間)
【授業形態】オンデマンド型授業
15 Summary and review of the discussions
Canvas LMSによるオンデマンド配信回。
【事前学習】review the worksheets (2時間)
【事後学習】review the worksheets (2時間)
【授業形態】オンデマンド型授業
その他
教科書 資料は配信いたします。
参考書 使用しない
成績評価の方法及び基準 レポート:final long essay(80%)、授業参画度:two summaries リモート参加の学生も同じ(20%)
オフィスアワー qrmyd952☆ybb.ne.jp(☆を@に置き換えてください。)

このページのトップ