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令和2年度以降入学者 | History of Japan2 | ||||
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令和元年度以前入学者 | Introduction to the History of Japanese Art | ||||
教員名 | 髙松麻里 | ||||
単位数 | 2 | 学年 | 1~4 | 開講区分 | 文理学部 |
科目群 | 総合教育科目 | ||||
学期 | 後期 | 履修区分 | 選択 |
授業形態 | 対面授業 |
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授業の形態 | 対面授業 * 初回授業時までに Canvas LMS でコース登録をし、[連絡事項]を見ておいてください。 * Canvas LMSのコース登録に加え, 履修登録期間中に CHIPS で履修登録を行うこと。 *事前に質問等がある場合は、直接 takamatsu.mari@gmail.com にメールしてください。 |
Canvas LMSコースID・コース名称 | 215853A05 2024History of Japan2(髙松麻里・後・火2) |
授業概要 | Through reading Okakura Kakuzo’s The Ideals of the East (1903), this course aims to familiarize students with artworks, artistic mediums, and the historical development of Japanese visual culture to critically interpret these in terms of both similarities and differences with the productions of other visual cultures. この授業では、岡倉覚三(天心 1862-1913)が1903年に出版した The Ideals of the East (『東洋の理想』)を通読し、二十世紀初頭、日本美術の歴史がどのように語られていたかをひもときます。 |
授業のねらい・到達目標 | Japanese visual culture has been formed through ceaseless negotiations with foreign ideas, technology, and artistic creations. More than one hundred years ago, Okakura Kakuzō (Tenshin) accurately elucidated these essential features of Japanese art in his epoch-making book The Ideals of the East, published in 1903. Using Okakura's text as a guide, this course will trace the chronology of Japanese visual culture over time, paying attention to the global context of its creation. 19世紀半ばの日本では、欧米の「美術」概念が導入され、博覧会・博物館・美術館・美術展覧会・美術学校・美術団体といった今日に続く美術制度が整備されました。これと軌を一にして日本美術の歴史を体系的に記述することもはじめられ、これに先鞭をつけたのが岡倉でした。岡倉は、文化行政の技官として、美術教育の教育者として、そして美術運動の理論的支柱として、こうした「美術」を確立する流れの中心にいました。 この岡倉が欧米の読者を想定し、日本美術史の入門書として書いたものが『東洋の理想』です。120年前にかかれたその内容は、現在の日本美術史の概説書とは大きく異なります。“Asia is one.” という冒頭の一文でよく知られるように、原始時代から明治時代にいたる日本美術の歴史的展開を、インドと中国のさまざまな「理想」の交錯の中に位置づけ、語ろうとしています。こうした岡倉独自の思想的な背景に基づく全体の構成に加え、作品選択についても大きな差があります。岡倉が日本美術の何を選択しどのように意味づけ、記述しているのかを、現在の研究者による知見を示しながら、批判的に読解することで、岡倉の意図した日本美術の歴史記述が何であったのかを考察します。以上を踏まえ、同書をより大きな同時代的、歴史的、そして文化的な文脈に位置づけ、その限界やバイアス、そして可能性を見ていきます。 経験や学修から得られた豊かな知識と教養に基づいて,倫理的な課題を理解し説明することができる。(A-1-1) 世界諸国の歴史や政治,経済,文化,価値観,信条などの現状を概説できる。(A-2-1) 仮説に基づく課題や問題を提示し,客観的な情報を基に,論理的・批判的に考察することの重要性を説明できる。(A-3-1) この科目は文理学部のディプロマポリシーDP2,DP4,DP5及びカリキュラムポリシーCP5,CP8に対応しています。 |
授業の形式 | 講義 |
授業の方法 | 授業の形式:【講義】 Every week, one chapter from the Ideals of the East will be assigned to read. Students are required to submit a quote of the reading prior to the class meeting. Students also need to submit a reaction to the class afterward. Feedback will be given in class the following week. 120年前に書かれた1冊を通読することで、日本の美術の歴史がどのように語られはじめたのか、またどのような美術作品が言及されているのかを見ていきます。受講者は英語の原文を読むことを想定していますが、適宜、参考書にある翻訳等を参照してください。課題提出を通して、日本美術史の概説的な知識と、歴史記述のメタヒストリー入門となることを意図しています。日本美術および美術史についての前提知識は必要ありませんが、批判的思考が求められます。授業は対面実施を基本とします。 |
履修条件 | No prior knowledge is required. Your final presentation will be on a Japanese artwork currently on view at a museum in Tokyo. You must go to an exhibition and choose one artwork for your presentation. |
授業計画 | |
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1 |
Introduction: What is “Japanese Art” or “Japanese Visual Culture”? The Ideals of the East (1903) 出版の背景: シスターニヴェディター(1867-1911)による序文をてがかりに 【事前学習】Do research on Japanese art works produced in pre-modern times. (1時間) 【事後学習】review the distributed syllabus (3時間) 【授業形態】対面授業 |
2 |
“The Range of Ideals” _Japanese History 101 (A-1-1) 「理想の射程」 【事前学習】Read an assigned section and submit a quote on Canvas LMS (2時間) 【事後学習】Review this week's reading. (2時間) 【授業形態】対面授業 |
3 |
“The Primitive Art of Japan”(A-2-1)
【事前学習】Read an assigned section and submit a quote on Canvas LMS (2時間) 【事後学習】Review this week's reading. (2時間) 【授業形態】対面授業 |
4 |
“Confucianism--Northern China” and “Laoism and Taoism--Southern China” (A-2-1)
【事前学習】Read an assigned section and submit a quote on Canvas LMS (2時間) 【事後学習】Review this week's reading. (2時間) 【授業形態】対面授業 |
5 |
“Buddhism and Indian Art”(A-2-1)
【事前学習】Read an assigned section and submit a quote on Canvas LMS (2時間) 【事後学習】Review this week's reading. (2時間) 【授業形態】対面授業 |
6 |
no class: preparation for your final project
【事前学習】Prepare for your presentation topic (2時間) 【事後学習】Review this week's reading. (2時間) 【授業形態】課題研究 |
7 |
The Asuka Period: 550 to 700 A.D. (A-2-1)
【事前学習】Read an assigned section and submit a quote on Canvas LMS (2時間) 【事後学習】Review this week's reading. (2時間) 【授業形態】対面授業 |
8 |
The Nara Period: 700 to 800 A.D.(A-2-1)
【事前学習】Read an assigned section and submit a quote on Canvas LMS (2時間) 【事後学習】Review this week's reading. (2時間) 【授業形態】対面授業 |
9 |
The Heian Period: 800 to 900 A.D.(A-2-1)
【事前学習】Read an assigned section and submit a quote on Canvas LMS (2時間) 【事後学習】Review this week's reading. (2時間) 【授業形態】対面授業 |
10 |
The Fujiwara Period: 900 to 1200 A.D.(A-2-1)
【事前学習】Read an assigned section and submit a quote on Canvas LMS (2時間) 【事後学習】Review this week's reading. (2時間) 【授業形態】対面授業 |
11 |
The Kamakura Period: 1200-1400 A.D.(A-2-1)
【事前学習】Read an assigned section and submit a quote on Canvas LMS (2時間) 【事後学習】Review this week's reading. (2時間) 【授業形態】対面授業 |
12 |
Ashikaga Period: 1400-1600 A.D.(A-2-1)
【事前学習】Read an assigned section and submit a quote on Canvas LMS (2時間) 【事後学習】Review this week's reading. (2時間) 【授業形態】対面授業 |
13 |
Toyotomi and Early Tokugawa Period: 1600-1700 A.D.(A-2-1)
【事前学習】Read an assigned section and submit a quote on Canvas LMS (2時間) 【事後学習】Review this week's reading. (2時間) 【授業形態】対面授業 |
14 |
Later Tokugawa Period: 1700-1850 A.D.(A-2-1)
【事前学習】Read an assigned section and submit a quote on Canvas LMS (2時間) 【事後学習】Review this week's reading. (2時間) 【授業形態】対面授業 |
15 |
Final Presentation and feedback(A-3-1)
【事前学習】Prepare your Powerpoint Presentation and final paper (3時間) 【事後学習】Incorporate the advice provided in the class to your final papper (2時間) 【授業形態】対面授業 |
その他 | |
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教科書 | Online text with the page numbers of the original book from 1904: https://www.sacred-texts.com/shi/ioe/index.htm PDF version will be provided. |
参考書 | 岡倉覚三, 古田亮, 芹生春菜『新訳東洋の理想: 岡倉天心の美術思想』(平凡社, 2022) |
成績評価の方法及び基準 | レポート:Final Essay(20%)、授業参画度:Weekly reading assignments(80%) |
オフィスアワー | Questions will be answered in class after class. |
備考 | 本科目は2020(令和2)年度以降入学者が履修可能な科目です。 |